Jane is alive!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van esther Schenk - WaarBenJij.nu Jane is alive!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van esther Schenk - WaarBenJij.nu

Jane is alive!!!!!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg esther

15 November 2012 | Suriname, Paramaribo

Hey allemaal,
Wat gaat de tijd hier hard. Ik ben alweer 2,5 week verder sinds mijn laatste verhaaltje en heb wederom ontzettend veel gedaan. Ik heb het hier echt enorm naar mijn zin en geniet enorm van het Surinaamse leven. Sinds 3 weken heb ik twee nieuwe huisgenootjes waardoor de groep nog groter is geworden en we allerlei leuke dingen ondernemen.
Na mijn tripje naar Santigron heb ik een drukke week met stage gehad. Ik heb die week een ouderavond gehad op de Cederboomschool en dat was super leuk. De ouders waren heel enthousiast en hadden heel veel vragen.
Ook heb ik eindelijk mijn diploma gehad voor de Basic Salsa. Dus ik mag nu zeggen dat ik officieel de stapjes ken van de basic salsa en de merengue. Nu ben ik bezig met alle draaien van de salsa, de bachata en als het nog even mee zit ga ik ook zouk leren en dans ik af in semi 1, maar dan moet ik eerst nog even goed oefenen in de Surinaamse discotheken.
Ook in die discotheken ben ik geregeld te vinden en oefen ik, maar dat vind ik soms nog wel een beetje eng. De paren die er dansen kunnen het zo goed, dat ik me soms een houten klaas voel, maar door te oefenen wordt je beter dus moet ik veel oefenen. Vanaf woensdag avond is er iedere avond een vaste discotheek waar we kunnen uitgaan. Woensdag avond is touché, donderdagavond is Havanna lounge, vrijdag is het Vat en daarna touché en op zaterdag is het zsa zsa zsu. De leukste avond vind ik donderdag avond havanna. Vrijdag ochtend op stage vind ik dan wel wat zwaarder, maar dat overleef ik wel.
Dat weekend ben ik wezen varen met de huisbaas en drie andere huisgenootjes. We zijn gaan varen op de Suriname rivier in zijn speedboot. Tijdens het varen hebben we de visnetten uit gehangen en zijn we gaan varen naar Braamspunt. Braamspunt is het punt in de rivier waar de Atlantische oceaan en de Suriname rivier samen komen. Er is daar dan ook een klein eilandje (grote zand hoop). Op het eilandje hebben we gezwommen in de zee en de golven waren echt enorm hoog. Echt heel gaaf!!!! Je werd gewoon meegenomen door de zee. Deed je 1 meter vooruit dan ging je er weer 3 achteruit. Het leuke van het zwemmen was ook dat we er helemaal alleen waren. Daarna zijn we verder gaan varen terug naar het visnet en onderweg hebben we vogels gespot. Dat stuk heb ik ook gevaren en het was gaaf. Ik ging echt hard over dat water echt super leuk. Ook hebben we vogels gespot. Zo hebben we meerdere rode ibissen gezien. Knal rood zijn die beesten heel apart, maar wel mooi. In het visnet zaten alleen maar roggen. Helaas geen vis om te eten. Dus gingen we maar Bara’s eten op het water. Toen we daar heen vaarden hebben we dolfijnen gespot en niet één, maar wel een stuk of vijf. Het lukte ze alleen niet om ze op de foto te zetten. Er waren ook nog andere boten met bakra’s die ook dolfijnen gingen spotten, maar die zaten niet zo lekker als wij. Zij zaten hutje mutje op elkaar in de boot met dikke reddingsvesten aan, terwijl wij heerlijk in onze bikini en korte broek op de boot lagen. Tijdens het varen hebben we ook nog genoten van een hele mooie zonsondergang. Toen we terug waren hebben we de roggen uit het net gehaald. De roggen waren wel gevaarlijk, want het waren de pijlstaart roggen en die kunnen steken en dan krijg je iets van gif in je volgens mij.
Maar inmiddels ben ik zo’n grote dierenvriend hier geworden in Suriname dat ik het niet kon laten om die rog even te slachten. Ik had er dan ook helemaal geen moeite mee om zijn staart er af te hakken. Wel was die staart een beetje taai en wou die niet helemaal meewerken, maar het is me gelukt. Ik heb hem dan ook even vastgepakt en ben er mee op de foto gegaan. Wat een smerig beest om vast te houden. Het spul wat ik op mijn vingers had kreeg ik er bijna niet meer vanaf.
De volgende dag ben ik naar een kerk geweest met een gospel koor. Wat kunnen die mensen zingen zeg echt prachtig. Daarna ben ik heerlijk gaan zwemmen bij het zorghotel en lekker niets gedaan. Het weekend gaat dan ook veels te snel voorbij.
De rest van de week heb ik niet echt iets bijzonders gedaan. Ben een keer uit eten geweest bij blauw grond. Daar verkopen ze het beste Javaanse eten van Suriname. Heb ik een Surinaams kookboek gekocht, zodat wanneer ik in Nederland ben en ik de ingrediënten kan vinden nog een keertje heerlijke gerechten kan namaken zoals, soato soep, Javaanse bami en nog velen andere gerechten.
Ook heb ik gezellige spelletjes avonden met mijn huisgenootjes en wederom weer een heel gezellige avond in Havanna gehad.
Zaterdag was voor mij een hele avontuurlijke dag. Ik ben samen met drie huisgenootjes naar adventure park berg en dal gegaan. Daar heb ik eerst een kabelbaantocht gedaan van 35 meter hoogte. Wat was dat gaaf zeg!!!!!!Het ging alleen niet altijd even goed. Je had namelijk een speciale handschoen waarmee je moest remmen die zat dan om de kabel. Bij het gaafste stuk vloog die handschoen er van af en draaide ik alleen maar rondjes. Ik kon dis volop genieten van het uitzicht. Uiteindelijk kreeg ik mijn hand er weer op en kon ik op tijd remmen voor de boom. De instructeur had het gezien en had tegen me gezegd dat wanneer dat gebeurd ik mijn hand er niet terug op mocht zetten vanwege de gevaren voor mijn arm. Ik kan dan namelijk blijven hangen en veel pijn krijgen aan mijn schouder. Bij de volgende afdaling ging het dan ook niet helemaal goed en je kunt het denk ik wel raden!?!?! Mijn hand vloog er weer af en ik kon niet remmen en daar stond de boom en ik kwam met volle vaart aan, maar gelukkig sprong de gids er tussen en knalde ik op hem in plaats van op de boom. Het deed geen pijn bij mij althans de gids zij dat het bij hem ook geen pijn deed. Wel heb ik er een enorme blauwe plek aan over gehouden en een hilarisch lach moment voor mijn huisgenoten die het gezien hebben. Echt een hele gave ervaring. Na de kabelbaantocht zijn we gaan kajakken. Met zijn tweeën in de kajak zorgt voor hilarische momenten. Mijn camera had ik aan de gids gegeven en die man bleef maar foto’s maken. Ik heb dus een enorme keus aan mooie actie foto’s. Tijdens het kajakken echt genoten van het uitzicht. Na het kajakken konden we nog even bijkomen en relaxen en zijn we met de bus terug naar huis gegaan.
Die avond begon er een Surinaams feest Devali ook wel lichtjes feest genoemd. Het is een Hindoestaans feest waarbij ze een vrouwelijke god eren en eren ze de vrede en alle licht in de wereld. Die avond werd er een hele grote dia aangestoken en was er van alles te doen op het onafhankelijkheidsplein.
Zondag zijn we met een hele grote groep in een afgehuurde bus naar white beach gegaan. White Beach is een kunstmatig aangelegd strand, want in Suriname kennen ze geen strand. Daar hebben we een huisje gehuurd waar we de hangmatten in konden hangen en hebben we een hele dag gerelaxt en gezellig gedronken. Als afsluiter van de dag hebben we nog een after party gehouden in ons guesthouse. We hebben lekkere bourgol gedronken en djogo’s.
Al met al weer 2 geslaagde weken waarin ik enorm aan het genieten ben. Sinds een week is alleen wel het regenseizoen begonnen en dan kunnen hier buien vallen niet normaal hoe hard het dan kan regenen. Gelukkig duren die buien maar een uurtje en komt dan weer vrolijk het zonnetje te voorschijn. Helaas staan na zo’n regenbui wel de straten blank en kan je bijna met je luchtbedje door de straten drijven en ook die regenbuien hebben zijn charmes!!
Mijn verhaaltje is weer klaar en voor de aankomende weken heb ik weer voldoende plannen, maar dat vertel ik de volgende keer wel weer.
Ik zie en spreek jullie snel weer!!!!

xxxx

ps. de volgende vertel ik jullie alles over mijn ervaringen met de politie. Hopelijk heb ik dan meer details!!

  • 17 November 2012 - 11:14

    Berna:

    Het wordt steeds spannende!!!!!
    Nog een paar weekjes, geniet er van.

    xxxx

  • 18 November 2012 - 14:06

    Ruud/elly:

    Hallo
    fantastisch wat een ervaringen
    goed beschreven
    hadden van deze site eerder moeten weten
    maar hoorden ook via jan /berna al vele verhalen
    geniet maar dit kunnen ze je niet meer afpakken

    groetjes Elly Ruud

  • 18 November 2012 - 21:16

    Steven & Tanja:

    Lieve Es,
    Wat maak je toch veel mee! Geniet er nog maar even lekker van! Vooral ook van het lekkere weer want het is hier in NL waterkoud! Maar we zijn ook blij dat je over een paar weekjes weer lekker thuis komt! Het blijft toch gek om elkaar zo'n tijd niet in het echt te zien! Omdat we geen facebook hebben kunnen we niet alles volgen dus we zijn erg benieuwd naar alle andere verhalen!
    Heeeeeeeel veeeeeeeeel plezier!!!!!
    Liefs,
    Steven en Tanja

  • 19 November 2012 - 12:59

    Jan En Adri:

    Hoi Jane-Ester,
    Slinger je ook al met een liaan van de ene naar de andere boom? Na dat vele dansen zal je wel zo lenig zijn dat het moet lukken.
    Als je terug bent op de Stobbe moet je maar een Salsa cursus organiseren op het Stobbeplein.
    We zullen wel wat stijver zijn hier dan waar jij het leert maar wie weet kan jij het ons leren.
    Groeten
    Adri en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

esther

Actief sinds 13 Sept. 2012
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 10562

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

18 September 2012 - 14 December 2012

Minor Suriname

Landen bezocht: