letterlijk het hoogte punt van mijn reis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van esther Schenk - WaarBenJij.nu letterlijk het hoogte punt van mijn reis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van esther Schenk - WaarBenJij.nu

letterlijk het hoogte punt van mijn reis

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg esther

05 December 2012 | Suriname, Paramaribo

Heey allemaal,

Hoe is het met jullie in het koude kikkerland. Ik las dat het gesneeuwd heeft op sommige plekken?? Hier schijnt de zon en regent het heel hard, maar ach ik heb niets te klagen. Ik kan nog 1,5 week genieten van de zon, voordat ik terug ga naar het koude Nederland.
De afgelopen weken heb ik me vrij rustig gehouden. Dat kwam, omdat ik hele druk met stage was en het weekend dat ik vrij was heb ik doorgebracht in mijn bed. Ik was namelijk ziek. Gelukkig ben ik al weer een week helemaal beter en heb ik weer wat leuke dingen kunnen doen.
Ik heb hier inmiddels de dierentuin bezocht, maar die vond ik niet zo veel voorstellen vond het eerder zielig al deze beesten achter de tralies.
Zoals elke maand heb ik ook weer een feestdag mee gemaakt en dit keer was het de dag van de republiek. Helaas viel die op zondag en hadden we niet een extra vrije dag, maar wel was er wat te doen in de stad. Er waren kraampjes vol met eten in de palmentuin en aan de waterkant.
Ik ben daarnaast nog steeds druk met salsa lessen en heb inmiddels ook mijn 2de diploma gehaald!!! Dus nu kan ik salsa basis, salsa 1, merengue en bachetta.
Afgelopen weekend ben ik weer op een trip geweest naar de raleighvallen en de voltzberg. Deze trip duurde vier dagen en we zijn op vrijdag middag vertrokken met de bus. De busrit zou ongeveer 4 uur duren, maar door het drukke verkeer het vele stoppen en de kei en keiharde regen duurde de rit maar liefst 3,5 uur langer dan gepland. We kwamen aan bij de Coppename rivier om te overnachten in onze hangmatten. Die nacht heb ik dan ook heerlijk geslapen in mijn hangmat. Ik kan er hier echt van genieten om in mijn hangmat te liggen. De volgende ochtend moesten we al vroeg vertrekken met de boot, omdat het water in de rivier nog te laag is was en de rit langer zou duren. Wanneer het water hoog is duurt de rit 3 uur de gids had onze rit op 5 uurtjes geschat het werden er helaas 8. Het begon die ochtend al bij de boot die veel later kwam als gepland. Toen we de boot ingeladen hadden was die overvol. Zoveel spullen moesten ermee. Eenmaal in de boot hebben we 20 minuten kunnen varen voordat we er voor het eerst uitmoesten, omdat we op zandbankwaren gevaren of op een rots.
We moesten dan ook door de Coppename rivier lopen, zwemmen, de boot duwen, trekken en slepen. Het eerste stuk was het dan ook nog prachtig en vond ik het niet erg om de boot in en uit te klimmen. Het klimmen ging me trouwens makkelijker af dan ik dacht. Na 4 uurtjes had ik het wel gehad met de boot in en uit klimmen. Ik had namelijk geen waterschoenen en die rotsen deden pijn aan mijn voeten. Ik heb dan ook de nodige wondjes opgelopen. Ook de pijlstaart roggen kon ik niet waarderen in het water en zeker eentje niet de recht op me af kwam zwemmen. Die keer ben ik zo snel in de boot gesprongen dat is me daarna geen enkele keer meer gelukt. Bij een van de laatste bochten in de rivier kon je de voltzberg zien die we de dag erna zouden gaan beklimmen. Ik dacht alleen maar, wat is die hoog!!!
Kort na die bocht werd het donker. Het varen in het donker is echt gaaf. Zoveel sterren die je dan ziet is echt niet normaal zo mooi. Eenmaal op het eiland aangekomen hebben we onze hangmatten opgehangen en zijn we gaan eten en slapen, want ik moest me energie sparen voor de wandeling de volgende dag.
Bij Zonsopkomst de volgende morgen zijn we eerst toekans gaan spotten. Ik heb niet alleen toekans gespot maar ook papagaaien. Prachtig om die beesten in het wild te zien. Normaal zie je ze alleen op plaatjes of in de dierentuin, maar in het echt is het 1000 keer mooier. Ook hebben we doodskopaapjes uit de natuur banaantjes gevoerd. Na deze korte wandeling zijn we gaan ontbijten en vertrokken naar de jungle om de voltzberg te beklimmen. Om bij de voltzberg te kunnen komen moet je eerst 2,5 uur door de jungle lopen. Dit was een pittige wandeling en een hele warme ik heb me kapot gezweet. Bij de voet van de berg aangekomen, moesten we een flink stuk omhoog klimmen. De berg was heel stijl dus moesten we even doorstappen, maar het uitzicht boven op de berg was het 100% waard. Vanaf de Voltzberg heb ik over heel Suriname uit kunnen kijken en heb ik zelfs Brazilië kunnen zien. Dat moment daar boven op de berg voelde echt letterlijk aan als het hoogtepunt van mijn reis naar Suriname. Ik had namelijk niet gedacht van te voren dat ik zo iets als dit ooit zou doen, maar toch heb ik het gedaan en ben daar super trotst op!!!!!!!
In de jungle waren ontzettend veel vlinders en vooral de blauwe vlinders zijn prachtig om te zien. Helaas te lastig om vast te leggen op de camera.
Eenmaal terug in het kamp heb ik helaas niet kunnen genieten van de ijskoude douche die we hadden. Die douche was echt te koud, maar gelukkig kon ik me een warme douche verbeelden en heb ik we heerlijk kunnen wassen. Dat was namelijk wel nodig na die wandeling.
’s Avonds zijn we spinnen gaan zoeken en natuurlijk dacht ik. Dat lieve kleine beestje houd ik wel even vast. Het moment ervoor was spannender dan het beestje daadwerkelijk vast te houden. In mijn handen houden vond ik dan ook nog niet spannend genoeg en heb de spin ook dan maar even op mijn gezicht gezet.
De volgende ochtend hebben we nog een wandeling gemaakt naar de moedervallen. Helaas stond het water een beetje laag, maar alsnog was het een prachtig gezicht en hebben we heerlijk kunnen zwemmen.
De bootrit terug ging sneller dan de vorige keer, maar dan nog duurde het langer als verwacht. De buschauffeur wilde deze tijd even in halen en ging wat harder rijden. Dat heb ik wel gemerkt er zaten namelijk ontzettend veel hobbels in de weg. Tegen middernacht zijn we weer aangekomen in het guesthouse.
De volgende ochtend had ik de afsluiting van een van mijn stages. Het werd dan ook een kort nachtje, maar de stage heb ik goed afgesloten gelukkig!!!!, Vanwege Sinterklaas wat ze hier kinderdag noemen had de school een partybus gehuurd. Sanne en ik zijn dan ook even mee geweest op de bus en een partybus met 50 pubers is dan ook een hele leuke ervaring om niet te vergeten.
Vanaf morgen ga ik alweer mijn laatste week in Suriname in. In die week ga ik mijn andere stage afronden, naar project X waar alleen maar gefeest wordt en ga ik de rest van volgende week heerlijk genieten van het mooie weer om me klaar te maken voor de kou in Nederland!!!
Spreek jullie snel!!!! xx

• 05 December 2012 - 15:45

Sanne Hout:

Ooh Essie toch wat een mooi verhaal! Wat super om te horen dat je zo aan het genieten bent.
    Je hebt ook de echte dierenvriend in jezelf ontdekt, wie had dat gedacht?!
    Geniet van je laatste week. Ik kijk er heel erg naar uit om je weer te zien!!
    Dikke kus!

• 05 December 2012 - 15:46

Rogier Schenk:

Klinkt goed zuster. Zie je volgende week! kus

• 05 December 2012 - 15:58

Marsha:

Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven. Leuk om iedere keer te lezen welke (spannende) dingen je meemaakt. Geniet nog van alle laatste dagen daar. X

• 05 December 2012 - 18:27

Lilian:

He Esther! Wat klinkt het allemaal gaaf! Echt goed ook om te lezen dat je er zoveel plezier hebt en dingen ziet! Geniet er nog maar even van!

Liefs Lilian

• 06 December 2012 - 15:13

Nathalie:

Hee Es, Wat een leuk verhaal weer, gaaf wat je allemaal meemaakt! Geniet nog lekker van je laatste weekje en tot volgende week! xx

• 07 December 2012 - 11:21

Berna:

Buiten valt er sneeuw,Al 10 cm.) En dan lees ik je verhaal,dan is het verschil wel heel groot.
    Spannend allemaal, geniet nog ff van het vrije leven. Tot volgende week.
    xxxxx

• 11 December 2012 - 19:55

Jan:

Lieve esther
    Eindelijk een schriftelijke reactie op je verblijf in suriname.
    Heb alle verhalen gelezen en denk dat je na een moeizame start een mooie tijd heb meegemaakt in Suriname(eestjes, salsales,uitstapjes en school)
    Blij dat je vrijdag weer thuis komt.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxx papa

• 11 December 2012 - 19:55

Jan:

Lieve esther
    Eindelijk een schriftelijke reactie op je verblijf in suriname.
    Blij dat je vrijdag weer thuis komt.